Op bezoek bij Bolton Adhesives

De wereld van lijmen – ‘adhesives’ – staat niet stil. “De markt verandert, de vraag verandert en de ontwikkelingen gaan snel.” Aldus key accountmanager Mehmet Kayan van Griffon. Wat heeft Griffon te bieden? Een kijkje achter de schermen.

Griffon is het professionele merk binnen de Bolton Group, een van origine Italiaans bedrijf dat niet alleen lijmen maakt, maar ook producten voor heel andere branches, zoals food (de Rio Mare tonijn in de supermarkt komt van Bolton). Hoe dat zit? Egbert Willemsen, sales director Benelux professional business: “Bolton heeft door de jaren heen veel A-merken gekocht. Hier in Rotterdam zit het hoofdkantoor van de divisie Bolton Adhesives. Bolton heeft bekende lijmmerken in het portfolio, zoals UHU en Bison. In 2001 kocht Bolton Griffon, het merk voor de professional. De oplossingen voor professioneel verbinden, lijmen, afdichten en beschermen zijn nu allemaal beschikbaar onder één professioneel merk. De producten worden ontwikkeld voor vakmensen en specialisten in de bouw-, renovatie- en installatiesector en de houtverwerkende industrie”.

Innovatie: beter, sneller en sterker

In de categorie professionele lijmen is Griffon marktleider in diverse kanalen in Nederland, waaronder de professionele bouwgroothandel). Mehmet: “Lijm is een interessante categorie. Het schap lijmen is een belangrijk onderdeel van elke groothandel in bouwmaterialen, omdat er veel vraag naar is. En de vraag vanuit de markt verandert ook steeds. Met de hoogtij in de bouw is er bijvoorbeeld steeds meer vraag naar sneldrogende lijmen. Professionals hebben geen tijd om 12 uur te wachten tot iets droog is. Die badkamer moet bij wijze van spreken vandaag nog af. Alle innovaties en productverbeteringen worden intern ontwikkeld. Er gaat soms lange tijd overheen voordat een lijm in het schap komt te liggen. Ook wordt er binnen Bolton continue gewerkt aan duurzaamheid. Zo zijn steeds meer lijmen oplosmiddel- en isocynaatvrij, dus zonder gevarensymbolen op de verpakking. En de zogenoemde worstverpakkingen zorgen ervoor dat er minder verpakkingsafval ontstaat.”

Kennis delen

Over lijm valt er veel te vertellen. Mehmet vervolgt: “We doen er veel aan om onze kennis te delen. Dat doen we bijvoorbeeld door samen met Stiho kennissessies te organiseren voor klanten op de vestigingen en door medewerkers van Stiho goed op te leiden. Zo helpen we klanten van Stiho samen verder. Dat doen we al meer dan 20 jaar. Doordat medewerkers van Stiho en Giebels weten welke categorie lijm ze moeten adviseren, wordt het schap voor de klant geen zoekplaatje.”

Kleuren in het schap
Om het schap zo duidelijk mogelijk te maken voor de klanten van Stiho, heeft Griffon de diverse categorieën producten verschillende kleuren gegeven. Mehmet: “Zo zijn verpakkingen van montageproducten rood, constructielijmen geel, contactlijmen groen en HBS-200 liquid rubber zwart. Zowel de klant als de medewerker vinden dan snel hun weg. De polymeerproducten worden steeds populairder. Dat komt doordat ze snel uitharden. In lijmen algemeen en polymeren specifiek zijn we specialist. De toekomst zit in polymeer. Ook bij Stiho is de Griffon Poly Max de best verkochte lijm.” Gaat Griffon het assortiment volgend jaar uitbreiden? Egbert: “Jazeker, de innovatiemachine bij Bolton draait op volle toeren. Binnenkort komen de eerste nieuwe producten en dat zijn niet alleen lijmen. Een groot deel hiervan kom je volgend jaar zeker tegen bij Stiho.”

Griffon Wood Max Express Power

Nieuw van Griffon is de Wood Max Express Power, de snelste D4 constructielijm ter wereld op basis van SMP-Polymer technologie:
- Wood Max is al na 30 minuten handvast en heeft een zeer goed vullend vermogen (tot 4mm)
- Geschikt voor het lijmen van hout op hout en hout op andere materialen
- Wood Max Power kan binnen en buiten verwerkt worden
- De lijm is direct afmesbaar en overschilderbaar

Sluit

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen