Slagkracht in beeld

Samen slimmer in vastgoedonderhoud

Slagkracht® draait om procesoptimalisatie en diensten die nét even verder gaan. Door de krachten van de klant met die van Stiho te verenigen is echt maatwerk mogelijk. Vanuit deze “co-creatie” gedachte is Slagkracht ontwikkeld. Tijdswinst, geldbesparing en verhoging van de bewonerstevredenheid liggen binnen 100 dagen voor het grijpen. Mark van Breukelen van Stiho vertelt enthousiast over dit concept waarin producten en diensten gecombineerd worden.

Mark vertelt: “Corporaties staan onder druk van de overheid, zeker de laatste jaren onder minister Blok. In Nederland zijn circa 5 miljoen woningen, waarvan ongeveer de helft is ondergebracht bij corporaties. Van de overheid moeten deze corporaties terug naar hun sociale rol, de mensen voorzien van betaalbare woningen. Daarnaast moet flink aan het onderhoudsbudget worden gesleuteld om kosten te drukken. Bij het uitschrijven van tenders wordt de aannemer dan ook behoorlijk uitgedaagd om kostenbesparend en dus efficiënter te werk te gaan. Dan moet je resultaatgericht naar je proces kijken. Hieruit is Slagkracht ontstaan.”

Samenwerken

Van aannemers wordt verwacht dat ze samen binnen een innovatieplatform bekijken hoe ze de processen van mutatieonderhoud en dagelijks onderhoud kunnen verbeteren. Dit is best een uitdaging want de aannemers zijn ook concurrenten van elkaar, maar moeten toch samenwerken. Mark: “We zijn samen met vier aannemers: Intersell, Van Wijk, Aalberts, Gooi’s Bouwbedrijf rond de tafel gaan zitten. Hoe kun je zo efficiënt mogelijk woningen opleveren en wat zijn de behoeften? Hieruit zijn de vier pijlers van Slagkracht ontstaan: logistiek, Stiho-bouwplein, digitaal en bewonerstevredenheid. We willen de klant ontzorgen en nemen de touwtjes graag uit handen wat tijdwinst oplevert en dus geld bespaard. De meest bijzondere tijdswinst behaal je dankzij ons principe van ‘uitlopen in de woning’. Wij leveren niet alleen de materialen precies op de plek waar je ze nodig hebt in de woning. We zorgen er ook nog eens voor dat de materialen in jouw werkvolgorde liggen.” Op www.stiho.nl/diensten/vastgoedonderhoud wordt stap voor stap uitgelegd hoe Slagkracht werkt en kun je video’s bekijken hoe de diensten tijdwinst opleveren.

Persoonlijke bestel-app

“We willen bij Stiho vooruitstrevend zijn en ook op het gebied van bestelgemak de klant tegemoet komen”, vervolgt Mark. “Met slagkracht wordt een bestel-app op maat gemaakt, de meest bestelde artikelen van de klant staan altijd bovenaan. Je kunt de code van je sleutelkluis vermelden, zodat Stiho de woning kan betreden om te leveren en zelfs foto’s toevoegen zodat de chauffeur nog beter rekening kan houden met de afleverplek.”

Bewonerstevredenheid

Je bent pas tevreden wanneer de bewoner dat ook is. Voor corporaties weegt dit zwaar. Door efficiënt met tijd, geld en ruimte om te gaan vergroot dat de kans op een positieve klantwaardering. Mark: “Samen met onze partner Afval.nl nemen we afval direct mee retour. Het comfort dat wij brengen aan de werkzaamheden, ziet de bewoner terug in de mogelijkheid om snel de woning te kunnen betrekken.”

Verandermanagement

Wanneer de klant overtuigd is van Slagkracht gaat Stiho samen met de klant een 100 dagen traject in. Want ook de mensen op de vloer moeten volgens een ander principe gaan werken. Stiho helpt hierbij. Mark: “We leggen uit wat Slagkracht voor het bedrijf betekent en we kijken samen hoe we de bestel-app kunnen inrichten. Na twee weken bekijken we samen hoe de eerste mutatie-levering is gegaan en of er aanpassingen nodig zijn. Na honderd dagen dragen we het volledig over. Met als doel dat er merkbaar procesoptimalisatie heeft plaatsgevonden en dit voortgezet kan worden binnen het bedrijf. Gaat de klant werken voor een andere corporatie starten we het proces gewoon weer opnieuw. Samen met onze partners kunnen we dit waarmaken.”

Intersell is een ervaren bouwer die actief is op diverse vakgebieden van de bouw en richt zich voornamelijk op renovatie en onderhoud. Een fijne partner in de denktank van Slagkracht. Hendrik Kemphorst, Directeur Niet Planmatig Onderhoud bij Intersell: “Vanaf het eerste moment was ik enthousiast over Slagkracht omdat wij als Intersell op zoek zijn naar partners die net als wij graag meer service willen leveren om de klant te ontzorgen en daarbij op zoek zijn naar een slimmere en efficiëntere samenwerking. Intersell is ketenpartner van de Alliantie voor het niet planmatig onderhoud. Met een aantal partners zijn wij opzoek gegaan naar leverancierspartners. Stiho is met het Slagkrachtconcept echt vernieuwend. Op dit moment gebruiken we Slagkracht in het mutatie onderhoud in de regio Gooi en Vechtstreek, binnenkort gaan we een pilot opstarten in Amsterdam. Het meest waardevolle onderdeel van Slagkracht voor ons is het uitleveren in de mutatiewoning door de steeds kortere doorlooptijden. We ontvangen materialen op de juiste plaats, volgorde en tijd zonder dat onze vakmannen tijd kwijt zijn met halen en wachten,

wat kostbaar is.” Ook de werknemers zijn enthousiast vertelt Hendrik: “Zij kunnen zich echt bezighouden met hun vak zonder dat ze met materialen hoeven te slepen. In de app aangeven wat er geleverd moet worden in de woning is bijvoorbeeld ook heel handig, deze functie wordt het meest gebruikt door onze werknemers. Door Slagkracht wordt er meerwaarde gecreëerd in ons proces.” Hij sluit af: “We hebben een fijne samenwerking met Stiho, alles is bespreekbaar en processen blijven we gezamenlijk optimaliseren.”


Artikelen en interviews als deze vind je in ons Stiho magazine. Voor meer informatie over slagkracht kan je natuurlijk ook altijd contact opnemen met een van onze vestigingen.




Sluit

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen