Op bezoek bij Isover

"We durven verder te denken dan isolatie"

Een leverancier van isolatieproducten met een focus die veel breder is dan isolatie alleen. Dat is Isover. We spreken in het saleskantoor van de Nederlandse tak van de wereldwijde onderneming met Solution Manager Ivo van Rooy en Sales Manager Bouw Raymond Seijmonsbergen over totaaloplossingen, productontwikkelingen en meedenken met de klant.

“Isolatie is slechts een onderdeel”

Beter isoleren is een trend. Er is door allerlei ontwikkelingen steeds meer druk om energiebesparende maatregelen te nemen. Raymond legt uit: “Energielabels worden steeds belangrijker bij de verkoop van woningen, de overheid stelt meer eisen en de consument wil een hoger comfort. Niemand wil tegenwoordig meer in een dikke trui voor de tv zitten.”

Enkele doelstellingen van Den Haag zijn dat in 2020 alle sociale huurwoningen gemiddeld energielabel B hebben en 80% van de particuliere huurwoningen minimaal label C draagt. Grote veranderingen dus, vooral voor woningcoöperaties. Isover probeert de uitvoerders van die projecten zo veel mogelijk te ontzorgen. Ivo vertelt vol overgave over meedenken met de klant en het leveren van totaaloplossingen: “Isolatie is slechts een onderdeel van een project. Een klant kijkt ook nog naar 99 andere dingen. Dus we moeten naar het totaalplaatje kunnen kijken om echt advies te geven.”

Renovatiekracht: een totaaloplossing

Hoe gaat dat dan in zijn werk? “Onze producten koopt de aannemer bij Stiho, nooit rechtstreeks bij ons. Maar wij geven wel advies. Rechtstreeks aan de klant, of via Stiho. Wij leiden medewerkers van Stiho op, zodat zij het juiste advies kunnen geven. En met het programma Renovatiekracht geven we de aannemer zelf alles in handen om met na-isolatie aan de slag te gaan”, aldus Ivo.

De naam is gevallen: Renovatiekracht. Een uitgekiend concept met dito assortiment en advies. Tot online trainingen en praktijkopleidingen aan toe. Eén van de onderdelen van Renovatiekracht is de Renovatiewijzer, een slimme tool waarmee je zelf kunt bepalen welke materialen nodig zijn voor een klus en welk energielabel je daarmee kunt behalen. Ivo: “We hebben verschillende soorten woningen, bouwjaren en isolatiescenario’s in kaart gebracht. Stel je hebt een rijwoning uit 1950 en wilt de gevel isoleren, wat is dan het effect? En wat levert het extra op als je ook het dak isoleert? Natuurlijk geven we ook meteen materiaaladvies: wat heb je nodig en hoe verwerk je dat op juiste manier?”

Veel van de Renovatiekracht-producten zijn nieuw ontwikkeld door Isover en geproduceerd in de eigen fabriek in Etten-Leur. Zoals inblaaswol, een isolatiewol die door gaatjes in de muur te borgen met een slang in de spouw geblazen kan worden. Ivo: “We zijn ambitieus, zetten zwaar in op innovaties. We hebben jaarlijks een bepaald percentage producten dat nieuw moet zijn. Zo hebben we altijd al het antwoord klaar voordat de aannemer de vraag stelt.”

Samen sterk in Slagkracht

Het is duidelijk dat Isover denkt in slimme concepten en oplossingen. Logisch dus dat Stiho en Isover elkaar hebben gevonden als partner in het Stiho-programma Slagkracht (zie pagina 6). Raymond: “Wij bieden binnen Slagkracht het ‘Label B-renovatiepakket. Stel je gaat een woning renoveren. Dan heb je een pakket nodig voor de binnenafbouw, maar ook een energiepakket. Dat vink je aan in Slagkracht, wij leveren de oplossing kant-en-klaar. Het na-isoleren van een woning kan daarmee in één dag geregeld zijn. Dat vind ik het mooiste van Slagkracht: we kijken met de hele keten hoe we het werk van aannemers efficiënter kunnen maken.”

De toekomst

“Het behalen van het gemiddelde label B is nu prioriteit bij woningbouwcoöperaties. En dat kan met onze oplossingen snel. Minimale aanpassingen, maximaal resultaat”, aldus Ivo. Maar Isover kijkt ook vooruit. Waar ligt de toekomt? Raymond: “Het na-isoleren van woningen is en blijft voorlopig een heel grote markt. We willen met zijn alles steeds meer comfort.” Ivo vult aan: "Maar er zitten ook nieuwe ontwikkelingen aan te komen, dat heeft continu onze aandacht. Nul-op-de-meter is iets wat een keer gaat loskomen. Met dat soort projecten zijn wij nu al bezig om straks de vraag van de klant te kunnen beantwoorden.”

Sluit

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen