Festool Nederland

“Geen producten, maar oplossingen”

Weten wat er speelt bij de eindklant en continu innoveren om het werk in de bouw makkelijker te maken. Dat hebben Stiho en gereedschappenleverancier Festool gemeen. Festool-directeur Leo van der Werf: “We verkopen geen producten, maar oplossingen. Het gaat niet om het gat in de muur, maar om het schilderij dat er hangt.”

Festool is de derde jubilaris in dit Stiho Magazine. Het van oorsprong Duitse familiebedrijf – de kleindochter van oprichter Gottlieb Stoll staat anno 2016 aan het roer – heeft net wereldwijd het 90-jarig jubileum feestelijk gevierd. Festool is met 3.000 medewerkers in 26 landen actief. Het kantoor in Waddinxveen is verantwoordelijk voor alle sales- en marketingactiviteiten in Nederland.

Sinds ruim 30 jaar zijn de elektrische en accugereedschappen via een dealernetwerk ook te koop op de Nederlandse markt. Eén van die dealers is ijzerwaren- en gereedschappenexpert Giebels, die te vinden is op alle Stiho-bouwpleinen. We spreken met directeur Leo van der Werf en Jan Jaap de Jong, als category manager van Giebels verantwoordelijk voor het ijzerwaren- en gereedschappenassortiment op het Stiho-bouwplein. Leo: “Er is van begin af aan al een band tussen Festool en Giebels, maar nu Giebels in korte tijd is gegroeid naar tien locaties wordt de samenwerking ieder jaar nog steviger.”

Duitse degelijkheid

Alle Festool-machines worden geproduceerd in eigen fabrieken in de omgeving van het Duitse Stuttgart. Leo: “Ons assortiment bestaat uit zaagmachines, freesmachines, schuurmachines, stofzuigers en een compleet accuprogramma. Alles zelf gefabriceerd. We durven en kunnen daardoor Duitse degelijkheid en kwaliteit garanderen.”

Service all-inclusive

Aan kwaliteit hangt natuurlijke een prijskaartje. Festool onderstreept de kwaliteitsgarantie met het Service all-inclusive-programma (SAI). Financiële zekerheid, zoals Leo het noemt. “We bieden met SAI echt een meerwaarde. Met onze machines beloven we veilig en efficiënt werken, met SAI weet je dat je de komende jaren geen onkosten hebt. Bovendien houden we bij alles wat we doen rekening met duurzaamheid. Voorbeelden? Stof dat vrijkomt bij het schuren wordt bijvoorbeeld direct opgevangen, dus niet ingeademd, en onze machines gebruiken zijn energiezuinig.”

SAI staat garant voor drie jaar lang geen onderhouds- en reparatiekosten, de mogelijkheid om de machine 15 dagen te testen, zekerheid dat onderdelen minimaal tien jaar lang geleverd kunnen worden en een diefstalverzekering. Hoe dat werkt in de praktijk? Leo: “We vergoeden

elke week wel een busje vol gereedschappen. De ondernemer betaalt 100 euro eigen risico, wij leveren een nieuwe machine.” Jan Jaap de Jong is ook enthousiast over die service: “Voor ons als dealer is dat natuurlijk een heel prettig verhaal. Daarmee kunnen we onze klanten echt iets extra’s bieden.”

Workshops op eigen trainingslocatie

Omdat Festool bewust geen eigen afzetkanalen heeft, is het dealernetwerk enorm belangrijk. De samenwerking met Giebels is dan ook intensief. Jan Jaap: “Ik spreek Roel Akse, de accountmanager van Festool, wekelijks. We zorgen er ook voor dat we minimaal één keer in de twee maanden bij elkaar aan tafel zitten om te weten wat er speelt.” Leo: “Giebels begrijpt heel goed wat belangrijk is voor de doelgroep, dat maakt de samenwerking enorm prettig. Maar Jan Jaap is niet de enige van Giebels die bij ons over de vloer komt. Alle Giebels-experts worden door ons getraind, leren alle ins en outs van onze machines. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat we de eindklant helpen en kan Giebels zijn rol als expert ook echt waar maken.”

Festool bezit drie van die trainingslocaties in Nederland. Op het hoofdkantoor in Waddinxveen, in Dalfsen en Veldhoven. Daar kunnen alle machines worden getest. En aan alle details is gedacht. Leo: “We hebben zelfs een complete dakkapel gebouwd om zo realistisch mogelijk te oefenen.”

Dromen

Het is duidelijk dat Festool hard aan de weg timmert. Zijn er nog dromen voor over tien jaar, als Festool 100 jaar bestaat? Leo: “Dan hoop ik dat elke ZZP-er zegt dat hij dankzij Festool zijn brood sneller verdient en dat de grote aannemers positief verrast zijn over de grote rol die Festool in hun bedrijf speelt. Dat is waar we naartoe willen werken.”

Leo van der Werf is enthousiast over de samenwerking met Giebels: “Giebels begrijpt heel goed wat belangrijk is voor de doelgroep. En dat is voor ons prettig, want uiteindelijk moeten onze producten op de winkelvloer roteren.”

Sluit

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen