Trots op familliebedrijf

"90 jaar is mooi oud"

Het interview met de directeur van Stiho, Marco Harkes, verloopt in stijl met het DNA van het bedrijf. Er is tijd en aandacht voor het zakelijke aspect maar zeker ook voor het menselijke. Aanleiding voor het interview is het 90-jarig jubileum van Stiho, ‘mooi oud’ volgens Marco. “Niet oud van stoffig en achterlopen, maar mooi oud van een prachtig bedrijf dat zich bewezen heeft en klaar is voor de toekomst.”

Stiho begint 90 jaar geleden als de Stichtse Houthandel en keek ook toen al verder dan alleen hout. “Leveren waar je klanten behoefte aan hebben is altijd ons uitgangspunt geweest, ook toen al”, vertelt Marco. “Want ook 90 jaar geleden had een eenpitter er weinig aan als je het hout aflevert en direct weer vertrekt, dus ook toen hielpen we al met het materiaal op de juiste plaats leggen. Dat écht meedenken met onze klanten zit nog steeds in onze genen. Het is alleen allemaal groter en professioneler geworden. Denk bijvoorbeeld aan ons afvalconcept: als je bij Stiho een puinzak koopt, is dat inclusief het storten van het puin, want we doen er alles aan om het werk voor onze klanten makkelijker te maken.”

Vakman, ondernemer en mens


De klant centraal. Dat hoor je natuurlijk wel bij meer bedrijven, maar Stiho gaat daar ver in. “We geloven in een echte relatie met onze klanten, we hebben de ambitie om iedere klant zich thuis te laten voelen bij Stiho. Dat is waarschijnlijk ook een gevolg van het feit dat we een familiebedrijf zijn”, vervolgt Marco. “We kijken dan ook niet alleen naar de klant als vakman, maar ook als ondernemer en mens. Ik zal even uitleggen wat we daarmee bedoelen. Een klant koopt bij ons een product en dat moet natuurlijk kwalitatief goed zijn en op tijd worden geleverd. Maar naast het inkopen van de juiste materialen gaat ondernemen in de bouw natuurlijk verder dan dat alleen. Zo helpen wij de klant als ondernemer graag verder met bijvoorbeeld het verkrijgen van een FSC-certificaat. Een ander voorbeeld die we op dit moment ontwikkelen is een urenregistratie app waarmee de (hoofd)aannemer eenvoudig grip krijgt op de uren die hij inkoopt bij zijn onderaannemers (ZZP’ers). Onze klant is naast vakman en ondernemer als mens ook vader en bijvoorbeeld een actieve vrijwilliger. We voelen ons betrokken met wat hem in het dagelijks leven bezighoudt. Wanneer is zijn verjaardag, waar gaat hij naartoe op vakantie, waar loopt hij tegenaan? Maar ook is hij wel verzekerd en hoe is zijn oude dag geregeld? Onze oprichter Gerrit Pelt werkte zo, die manier van werken is onder zijn zoon en kleinzoon voortgezet en zo doen we het nog steeds!” 



Dat vraagt natuurlijk ook wel om een bepaald soort collega’s. “Klopt helemaal”, vertelt Marco ons. “De drive onze mensen hebben markeert dit bedrijf. We willen met z’n allen een bijdrage leveren, echt een verschil maken, en niet alleen een product over de toonbank schuiven. Dat willen we voor onze klanten maar ook voor onszelf. Je krijgt hier dan ook de ruimte om te

groeien en initiatief te nemen. Als je een idee hebt dat goed is voor onze klanten én voor Stiho en jouzelf, dan mag je er gelijk mee aan de slag. Graag zelfs!”

Van houtleverancier naar Stiho-bouwplein


Veel beweging, kansen en ondernemerschap dus. Maar wat waren de highlights in de afgelopen 90 jaar van Stiho? “We zijn begonnen als hout- en plaatleverancier, later kwam daar bouwmaterialen bij. Met de overname van Giebels hebben we in 2009 een specialist in ijzerwaren en gereedschappen in huis gehaald, waardoor onze klant twee specialisten onder een dak vindt; het Stiho-bouwplein. Dat is wat nu de Stiho-bouwpleinen uniek maakt. Dat is in zijn geheel een mooie ontwikkeling natuurlijk”, vervolgt Marco. Het one-stop-shop en one-stop-drop concept is uniek in de bouwmaterialengroothandel. Ook hier weer vanuit de overtuiging dat we mee willen denken, willen adviseren, mee willen ondernemen en niet alleen maar een product willen verkopen.”

Op naar de 100

Straks vieren we 100 jaar Stiho, wat mogen we daarvan verwachten, wat is er tegen die tijd veranderd? Marco: “Mag ik eerst iets zeggen wat niet zal veranderen? Dat is namelijk onze overtuiging dat we klanten zien als vakman, ondernemer en mens en dat de relatie met hen centraal staat. En dat kunnen en willen we op meerdere manieren. Met onze producten maar ook met het leveren van extra diensten of services. We zijn bijvoorbeeld trots op een nieuw initiatief die we samen met onze klant hebben ontwikkeld, welke gericht is op procesoptimalisatie in vastgoedonderhoud. Dit concept noemen wij Slagkracht®, samen slimmer in vastgoedonderhoud. In de essentie komt het erop neer dat wij onze klant die actief is voor woningbouwcorporaties of vastgoedeigenaren helpen bij het behalen van tijdswinst, geldbesparing en het verhogen van de bewonerstevredenheid. Door onze krachten met die van de klant de bundelen is echt maatwerk mogelijk. We maken resultaatgericht werken waar door slimme diensten aan te bieden. Een voorbeeld hiervan is dat wij materialen tot zelfs achter de voordeur leveren op de juiste werkvolgorde, op de juiste plek en dat bespaart de aannemer tijd en dus geld. Ik kan nog langer uitweiden over Slagkracht®, maar daarover in een volgend Stiho Magazine vast meer. Ik ben ervan overtuigd dat we met dit soort concepten echt een mooie stap kunnen maken in de toekomst.

Daarnaast ziet Marco de komende 10 jaar ook heel veel kansen op online-gebied: “Er kan zóveel en deze branche loopt niet voorop in de digitale ontwikkelingen. Standaardorders kunnen natuurlijk prima online worden gedaan, en ook in administratie zie ik nog een behoorlijke transformatie voor me. Wat dacht je bijvoorbeeld van apps die het voor onze klanten mogelijk maken om daarin snel standaard-offertes voor hun klant te kunnen maken? Dat is echt tijdwinst, meer efficiency en zo helpen we dan ook weer de ondernemer in die klant. En natuurlijk hebben we over 10 jaar nog meer Stiho-bouwpleinen!”

“We willen echt een verschil maken” 


15 jaar geleden, naar aanleiding van het 75-jarig jubileum, organiseerde Stiho voor het eerst een ‘bouwreis’. In samenwerking met Habitat for Humanity gingen 300 klanten, leveranciers en medewerkers van Stiho op reis naar de Filipijnen om daar woningen te realiseren voor de allerarmsten. Die reis voelde aan alle kanten zo goed dat Stiho inmiddels bijna jaarlijks zo’n bouwreis organiseert. Dit jaar is de bestemming Cambodja, waar 200 personen in een periode van 4 weken huizen gaan renoveren. Volgens Marco Harkes een ‘lifechanging experience’. “Je staat daar aan het eind van de week echt met tranen in je ogen, samen met die grote stoere mannen om je heen, als een klein meisje vertelt dat ze met haar nieuwe huis nu echt goed voor haar oma kan gaan zorgen.” De bouwreizen liggen in lijn met het duurzame karakter van Stiho. “Als wij het goed hebben, kunnen we ook zorgen voor de wereld om ons heen. We voelen ons geroepen daaraan bij te dragen. 


Lees hier mee over de bouwreizen. 

Sluit

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen