Contact
Sluiten
Nieuws

HMB profit locks & tools

Kwaliteit. Dat is hét sleutelwoord bij HMB profit locks & tools

Een merk dat sinds een jaar op het Stiho-bouwplein is te vinden. “We luisteren naar wat de klant wil, bij alles wat we doen. Niemand heeft er iets aan als we zomaar een massaproduct maken.” In gesprek met het IJsselsteinse familiebedrijf blijkt die doordachte werkwijze dan ook uit alles.

De elektronische sluitende deur met vingerscanner, cijfercodepaneel en op afstand bedienbare elektrische vergrendeling verraadt al bij de entree waar HMB sterk in is. “Kom verder, de deur gaat automatisch dicht hoor”, roept adjunct-directeur Femke Oudshoorn vrolijk bij de ontvangst. De toon voor een gezellig gesprek in deze open organisatie is gezet.

Van een schuurtje naar R&D

De opa van Femke startte bijna 30 jaar geleden met HMB. “Toen nog als gereedschappenhandel in een schuurtje in Benschop. We hebben nu nog steeds klanten die toen al in dat schuurtje kwamen”, vertelt Femke trots. Inmiddels is HMB gegroeid tot een ware specialist in hang- en sluitwerk en gereedschappen. Van de zeventien medewerkers werken er vier in de buitendienst en drie op de eigen Research & Development afdeling. Tekenend voor de koers die HMB vaart. “We luisteren graag en goed naar onze klanten en proberen oplossingen te ontwikkelen waar zij echt iets aan hebben. We willen weten wat er speelt in de bouw, waar mensen tegenaanlopen. Onze uitdaging is om daar oplossingen voor te vinden.”

Salesmanager Melvin Klomp illustreert dat met een voorbeeld: “We zijn vooral sterk in de renovatiemarkt. Standaardproducten voldoen niet altijd, maar omdat we zo dicht op de klant zitten en een eigen R&D-afdeling hebben, leveren we snel maatwerk. Laatst hadden we bijvoorbeeld een project in Zuid-Holland. Houten deuren die krom waren, aluminium kozijnen, sloten die niet meer functioneerden. We hebben een sluitlijst gemaakt die eenvoudig in het profiel gemonteerd kan worden waardoor de meerpuntssluiting de de kromme deur weer sluitend maakt.”

Vooroplopen

Een andere innovatie van HMB heeft alles te maken met stofvrij werken, een groot issue in de bouw. Melvin: “Op de Bouwbeurs hebben we een mal gepresenteerd om stofarm scharnieren, sloten en meerpuntssluitingen uit te frezen. Daar lopen we echt mee voorop, niemand heeft dit. Maar we kijken nog veel verder. Er is veel aandacht voor veilig werken met kwartsstof, voor fijnstof in hout nog niet. Terwijl dat ook schadelijk is. Daar willen we wat aan doen. En de oplossing hebben wij al in huis.”
Jan Jaap de Jong, manager assortiment van Sitho en Giebels: “Daarom passen Stiho en HMB zo goed bij elkaar. Wij helpen onze klanten graag verder. En dat is precies wat HMB ook doet. Een oplossing is zo veel meer dan het leveren van een product.” Femke glimlacht: “Klopt, wij zeggen niet voor niets dat we voor elke uitdaging een sluitende oplossing hebben.”

Samenwerking

HMB werkt daarbij weliswaar intensief samen met onder andere aannemers, architecten en woningcorporaties, maar verkoop verloopt altijd via de tussenhandel. Het Stiho-bouwplein bijvoorbeeld. Melvin: “We zoeken met partijen als Stiho en Giebels echt de samenwerking.” Jan Jaap: “We zijn dan ook met heel Giebels op training geweest hier. Dat is nodig om jullie specialisme op het bouwplein goed te kunnen overbrengen.” Melvin: “En we bezoeken natuurlijk samen jullie klanten. Jullie kennen de klant, wij zorgen voor de technische ondersteuning en dienstverlening. Mooie aanvulling en wisselwerking.”

Uitdagingen 

Kwaliteit blijft de boventoon voeren, in alles wat HMB doet. Femke: “We kijken continu hoe we een product nog beter kunnen laten functioneren. We blijven doorontwikkelen.” Niet alleen met bestaande producten, HMB betreedt ook nieuwe gebieden. Bijvoorbeeld de wereld van domotica. Melvin: “Onze uitdagingen liggen op elektronisch vlak. Dat is een toekomsttrend waar we niet omheen kunnen. Zowel in hardware, als software zijn we volop aan het ontwikkelen. Deuren op afstand kunnen openen met een app bijvoorbeeld. Domotica is nog voor veel mensen een ver-van-hun-bed-show, ons doel is om het toegankelijker te maken. Iedereen vindt een autosleutel met afstandsbediening normaal. Woningen met elektronica openen gaat dat ook worden. En ook daar willen wij in voorop lopen.” Femke: “Zo is het, want stilzitten doen we nooit.”

Bij HMB merk je direct dat het familiebedrijf een hechte club mensen is. Eind 2014 kreeg de organisatie een grote klap te verwerken toen volkomen onverwacht commercieel directeur en medeoprichter Jeroen Boumans overleed. Melvin: “Jeroen was het gezicht voor de buitenwereld. Jeroen was HMB.” Femke vult aan: “We hebben het toen echt met het team opgepakt. Ik ben er trots op dat het is gelukt om zonder hulp van buitenaf samen alles op te pakken. We staan er nog steeds, en hoe.”

Bekijk HMB producten

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen