Grootste trends door Makita

Makita in Eindhoven: het beste van Brabant en Japan verenigd

snoerloos en stofvrij zijn dé grote trends van dit moment

Gereedschap zit vol emotie

Deze keer gaat Stiho Magazine op bezoek bij Makita, in het Brabantse Eindhoven. Zoeken hoeft niet, op het industrieterrein Park Forum. Het gigantische pand zie je niet gauw over het hoofd. Ad Huizenga (Commercieel Directeur) en Carlos van der Aa (Key Account Manager) ontvangen ons gastvrij. ‘Dit is een snoepwinkel voor mannen.’

Makita produceert professioneel gereedschap en accessoires voor bouw, industrie, tuin en schoonmaak. Het van origine Japanse bedrijf heeft zijn Nederlandse vestiging in Eindhoven. Carlos: “De sfeer omschrijf ik als Brabants-Japans, met de zachtheid van Brabant en de consequentheid en het altijd rustig blijven doorgaan van Japan.”
Makita wil het werken met machines zo makkelijk mogelijk maken voor de gebruikers. Ad: “We spreken dagelijks de mensen die met onze machines werken. Die vertellen welke ‘tekortkomingen’ we moeten oplossen – daar gaan we mee aan de slag.” Carlos: “Daarnaast kijken we goed naar de markt. We zien twee grote trends waar niemand meer omheen kan: snoerloos en stofvrij werken.

Trend 1: snoerloos

Snoerloos is een van de megatrends van het laatste decennium, aldus Carlos. “Makita introduceerde al in 1968 snoerloos gereedschap en was een van de eerste fabrikanten die machines met lithium-ion-accu’s op de markt bracht.” Valt er na zo veel jaar nog iets te verbeteren? Carlos meent van wel. “We zijn nooit uitontwikkeld. Onze ingenieurs werken continu aan betere accu- en motortechnologie.” Ad voegt toe dat snoerloos nu wordt uitgebreid over alle productgroepen. “Daar was een aantal jaren geleden nog geen sprake van. We hebben zelfs een snoerloze kantenfrees en kettingzaag in ons assortiment. Of de zwaarste boor-breekhamers in de toekomst worden uitgerust met accu weet ik niet, maar er is steeds meer mogelijk.”
Carlos vertelt dat op accugebied het 18V-platform momenteel leidend is. “Maar er zijn machines die nog meer kracht vragen. Daar zetten we dan twee 18V-accu’s in.” Zijn die accumachines niet veel duurder dan gesnoerde apparaten? Carlos spreekt dit tegen: “Je investeert weliswaar in de accu’s en de snellader, maar je kunt die in vele verschillende machines gebruiken.” Ad en Carlos geloven dat het 10,8V-platform steeds meer zal worden ingezet voor compacte machines. Ad: “Een lichte, 10,8V boorhamer is ideaal voor een installateur die een plafond moet ophangen en niet al te grote diameters hoeft te boren.”

Trend 2: stofvrij werken

Om stofvrij werken kun je in de bouw niet meer heen (zie ook pag. XXX). Carlos: “Wij noemen stofvrij werken een ‘no-brainer’, het hoort er gewoon bij. Het is onvoorstelbaar hoe vaak er nog onvoldoende stofvrij wordt gewerkt. Al in een vroeg stadium hebben we – merkonafhankelijk – de samenwerking met TNO gezocht en een whitepaper uitgebracht over het belang van stofvrij werken. Waar het kan, zorgen we dat er met onze machines stofvrij kan worden gewerkt. Onlangs hebben we aan ons assortiment de snoerloze ruggedragen stofzuiger toegevoegd, daar ben ik trots op. Hij is licht en je hoeft niet heen en weer te lopen naar stopcontacten die altijd net op de verkeerde plek lijken te zitten.”

Gemak
Tijdens de rondleiding mogen we ook een kijkje nemen op de service-afdeling. Op de werkbanken liggen machines die duidelijk flink gebruikt zijn. Ad: “Niet voor niets is onze slogan ‘Eén met Makita’. Gereedschap wordt vaak een verlengstuk van jezelf. We begrijpen dat je het dan ook snel terug wilt hebben als het gerepareerd moet worden. Onze service-afdeling zorgt ervoor dat dat binnen 4 dagen gebeurt. Ook als je gereedschap hebt dat al flink oud is, kunnen we het repareren.” Dat blijkt ook uit de vele rijen met schroeven, moertjes, ringetjes en meer – allemaal onderdelen van Makita gereedschap.

Tattoo
Op de vraag wat Makita’s best verkopende product is, volgt een verrassend antwoord. “Dat is zonder twijfel de radio,” aldus Carlos. “Gevolgd door de combinatietas met boorschroefmachine, slagmoersleutel en zaklamp.” Ad vult aan: “Makita is een snoepwinkel voor mannen. Er is geen leuker product dan elektrisch gereedschap. Het zit vol emotie. Onder onze klanten zitten echte fans. Zo is er zelfs een klant die een tattoo van het Makita-logo op zijn arm heeft. En een ander heeft de bouwradio op z’n kuit laten zetten. Dan doen we het toch goed, denk ik dan.”

Over Makita
Makita is van origine een Japans bedrijf. In 1915 richtte Mosaburo Makita het bedrijf op. Niet veel later kwam daar ingenieur Juriro Goto bij. Uiteindelijk komt ook Juriro’s zoon Nobuhiro bij het bedrijf te werken. Samen met zijn gezin emigreert hij in de jaren 60 van de vorige eeuw naar Amerika en zet daar de eerste buitenlandse dochteronderneming van Makita op. Na een aantal moeizame jaren wordt hij president van de onderneming en daarna gaat het snel met de internationale ontwikkeling van het bedrijf. In 1974 opent de Nederlandse vestiging van Makita. Inmiddels is Masahiko Goto, de kleinzoon van Juriro, Chairman of the Board, is zijn zoon Munetoshi President en is Makita wereldwijd een begrip.

Bekijk Makita Producten

Sluit

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen