Contact
Sluiten

Digitaal zaken doen met Stiho volgens DICO standaard

Digitale bestanden en berichten uitwisselen

Naast het leveren van kwalitatief goede materialen en aanvullende diensten speelt EDI berichtuitwisseling een steeds belangrijkere rol. EDI berichten uitwisseling helpt om efficiënter te werken. De uitwisseling van informatie gaat sneller, het vermindert fouten en papierwerk. Kortom het maakt administratie makkelijker.

EDI staat voor Electronic Data Interchange, ofwel elektronische uitwisseling van berichten. Denk aan orders, orderbevestigingen, pakbonnen en facturen

EDI volgens de DICO standaard 

Binnen EDI maken wij gebruik van de DICO Standaard (voorheen S@les in de bouw). Deze standaard is in beheer bij Ketenstandaard en is een standaard computertaal die we met elkaar in de branche hebben afgesproken. Kijk voor meer informatie op Ketenstandaard.nl                                                                                                                                        

Binnen deze DICO standaard biedt Stiho twee oplossingen

1.   Een digitaal artikelbestand. Ook bekend als ‘Pricat’ bestand

Dit bestand is leverbaar in een XML formaat. Via onderstaande button vraag je het Pricat bestand aan.
Pricat bestand aanvragen

2.   Één of meer van de volgende digitale berichten aanvragen

De volgende berichten zijn mogelijk: orders, orderbevestiging, pakbonnen en facturen. Om berichten uit te wisselen ondersteunen wij e-mail. 
Digitale berichten aanvragen

Nog niet toe aan EDI, maar wel facturen digitaal ontvangen?

Facturen voortaan per e-mail in PDF ontvangen? Geef het direct aan ons door.
PDF-Facturatie aanvragen. 

Veelgestelde vragen EDI

  • Waar staat EDI voor?
    Electronic Data Interchange, wat elektronische uitwisseling van informatie inhoudt.
  • Hoe weet ik of mijn softwarepakket de DICO-standaard via de Ketenstandaard ondersteunt?

    Dat kun je checken bij je softwareleverancier of kijk op Ketenstandaard.nl 

    Als jouw softwareleverancier of -pakket hierbij staat, kun je contact opnemen om elektronische uitwisseling van berichten mogelijk te maken.
  • Heb ik een extra licentie nodig voor mijn ERP-pakket?

    Dat kan het geval zijn. Hiervoor verwijzen wij je naar je software leverancier.

    Wat wel relevant is, is lidmaatschap van ‘de Ketenstandaard’. Via dit lidmaatschap ontvang je een GLN-nummer. Je hebt een eigen GLN-nummer nodig om elektronisch te kunnen communiceren.
  • Wat is een GLN-nummer?
    Dit GLN-nummer ontvang je via een lidmaatschap van ‘De Ketenstandaard’. Je kunt dit zien als een soort ‘IBAN nummer’. Deelnemers hebben een uniek nummer. Via dit nummer is herkenning en veilig elektronische uitwisseling van communicatie mogelijk.
  • Hoe regel ik dat mijn softwarepakket de Ketenstandaard Bouw en Installatie standaard ondersteunt?
    Door je softwareleverancier hiertoe opdracht te geven. Er zijn bedrijven die je hierbij kunnen ondersteunen. Deze zijn te vinden op https://ketenstandaard.nl/standaard/dico/  
    Of neem contact op met het Dico team van Ketenintegratie via 088 – 123 8800 of dico@ketenstandaard.nl
  • Hoe snel kunnen EDI-berichten worden ingeregeld bij Stiho?
    Wanneer je klaar bent voor een elektronische uitwisseling van berichten volgens de DICO standaard, kan de koppeling met Stiho binnen 5 werkdagen gereed zijn. In alle andere gevallen hangt het af hoeveel tijd het je kost om je softwarepakket gereed te maken volgens de DICO standaard. Neem hiervoor contact op met de software leverancier.
  • Kunnen we artikelen ook blijven afhalen?
    Ja, dat kan zeker. Als digitaal bestellen even niet lukt of uitkomt, kan je op alle gebruikelijke manieren blijven bestellen. Je kunt artikelen afhalen bij een van de 23 vestigingen of laten bezorgen op een adres naar keuze.
  • Welke standaarden van de DICO standaard ondersteunt Stiho?

    Factuur                               INSBOU004

    Orderbericht                        INSBOU004 / SALES005

    Pakbon/Verzendbericht         INSBOU004 (Alleen beschikbaar voor bezorgorders)
  • Wij werken met orderregels en ontvangstregels; wie keurt orders goed en hoe werkt dit?
    In principe blijft het bestaande fiatteer proces gelijk. Neem voor verdere vragen contact op met je software leverancier.

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen