Slagkracht blijft groeien 

Samen, slagkracht.

Op een zonnige maandagochtend nemen we een kijkje bij een bijna opgeleverde tussenwoning van corporatie Casade in Dongen, waar Oome Raamsdonk de laatste hand legt aan het mutatieonderhoud. “We maken sinds een half jaar voor dit soort werk gebruik van Slagkracht en hebben hiermee al veel tijd bespaard”, vertelt Adrie. “Dat is nodig, want het is druk en het tempo ligt hoog.”

Ivo is vanuit Stiho nauw betrokken geweest bij de invoer van Slagkracht bij Oome. “Het succes van Slagkracht zit ’m in het maatwerk”, vertelt Ivo. “Wij kijken naar het proces van de klant, hoe het in de woning gaat en welke materialen nodig zijn.” Adrie vult aan: “Zo hebben we bijvoorbeeld onze eigen bestellijst, helemaal op maat.”  Stap voor stap in overleg de dienstverlening uitbreiden is belangrijk, geeft Ivo aan. “Tijdens het proces evalueren we voortdurend met elkaar en breiden we steeds verder uit.”

Efficiënter werken “Voor aannemers is het steeds moeilijker om vakbekwame mensen te vinden. Zeker in combinatie met een krap budget wordt het slim inzetten van vaklieden steeds belangrijker”, vertelt Ivo. “De trend die we zien is dat de onderhoudstimmerman allround moet zijn. Die wil je graag zijn werk laten doen en niet de materialen laten halen.” “Efficiënter werken is zowel voor ons als voor de woningbouwcorporatie het belangrijkste voordeel van Slagkracht”, vult Adrie aan.  “Met name de uitloop in de woning bespaart ons veel tijd, waardoor we sneller kunnen opleveren. De jongens van de uitloop hebben een sleutel, dus ik hoef er niet te zijn als de materialen geleverd worden. Ze leggen het materiaal op mijn verzoek in de woonkamer. Dat vind ik fijn, want anders staat het maar in de weg.”

Dat de invoer van Slagkracht de nodige verandering met zich meebrengt, heeft Adrie wel gemerkt. “Het vergt een andere manier van werken en dat is even wennen. De jongens missen het soms dat ze door de afname in ritten wat minder kunnen aanhaken voor een praatje of een kopje koffie op het bouwplein, maar als we eenmaal zijn gestart ziet iedereen de voordelen van deze diensten”. “En een kopje koffie of een worstenbroodje zouden we natuurlijk ook kunnen bezorgen bij de levering van de materialen”, knipoogt Ivo. 

Eén complete bestelling voor de renovatie van deze woning heeft Oome de gipsplaten, rachels, plinten, binnendeuren en alle beslag bij Stiho besteld. Ivo: “We kunnen in principe alles leveren wat er voor zo’n woning nodig is, dus ook keukens, hang- en sluitwerk, egalisatiemateriaal en dakramen. Met Giebels en Stiho hebben we alle disciplines in huis en alles kan in één keer worden besteld. Dat betekent één factuur, en dat scheelt tijd en administratiekosten.”

Slagkracht groeit “De basis van Slagkracht staat, maar we kijken continu naar hoe we het concept kunnen verbeteren. Dat gaat altijd in overleg met de aannemer, want het is en blijft maatwerk. Een van die verbeteringen is bijvoorbeeld dat we een uitloopploeg hebben samengesteld, die weet hoe ze de materialen moeten wegleggen in de juiste werkvolgorde.” Adrie geeft aan van plan te zijn de dienstverlening de komende tijd nog uit te breiden. “Wij worden ook getoetst op bewonerstevredenheid. Sinds het gebruik van Slagkracht zijn we van een 6,5 naar een 7,5 gegaan, omdat we efficiënter kunnen werken. Dit kunnen we nog verder ophogen als we gebruik gaan maken van meer diensten, zoals de Stiho app waarmee we zelf de voorraden in onze bussen kunnen bijhouden. Hartstikke handig!”

Ivo voorspelt dat Slagkracht de komende  jaren zal blijven groeien. “Over vijf jaar hebben we de regio waarin we Slagkracht bieden flink uitgebreid.” Adrie is het eens: “Voor de aannemer is dit de toekomst. Ik kan het iedereen aanraden.”


Meer artikelen en interviews zoals deze lezen? Meld je dan aan voor het Stiho magazine of lees hem online. 


Slagkracht groeit



Sluit

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen