Contact
Sluiten
Nieuws

Op bezoek bij Tremco

‘Ik wil onze klant elk moment van de dag iets te bieden hebben’ 

‘Ik ben trots op de kennis en kunde die we in huis hebben. Doordat we én mensen hebben met verstand van bouw én mensen met een chemische achtergrond, kunnen we producten ontwikkelen die aansluiten bij de behoefte vanuit de markt.” Aldus Constanz Bothof, directeur van tremco illbruck Nederland en België. 

‘Think global, act local’. Oftewel: hoe een internationale leverancier van afdichtingsmiddelen met 1100 medewerkers in 25 landen tóch persoonlijk communiceert met zijn klanten. Op bezoek in Arkel bij Constanz Bothof, directeur van tremco illbruck Nederland en België.

Constanz Bothof ademt tremco illbruck. Al bijna 25 jaar, want zo lang werkt hij al met veel energie bij het bedrijf. Constanz: “Onze kracht zit hem in de samenwerking met onze klanten en andere leveranciers, en dat we transparant communiceren naar de markt. Samenwerkend en transparant zijn kernwaarden van ons bedrijf. Zo gaan we om met elkaar én onze klanten.”

In gesprek met de klant

Tremco illbruck is actief in 25 landen. In al die landen hebben ze lokale sales units. Constanz: “We volgen de strategie van de internationale organisatie. We kunnen bijvoorbeeld niet zomaar een nieuw merk opzetten. Maar de verbinding met onze klant leggen we lokaal en persoonlijk. Zo weten we wat er speelt. Die kennis gebruiken we om nieuwe producten te ontwikkelen of bestaande producten door te ontwikkelen.”

Van testlab tot fabriek

Nieuwe producten ontstaan niet van de ene op de andere dag. Tremco illbruck heeft dan ook een flinke Research & Development-afdeling. “We hebben een laboratorium in Arkel. Daar werken 14 mensen met een chemie-achtergrond, dat is groot voor een R&D-afdeling. Dat moet ook wel, want het kan soms lang duren voordat een product de markt op kan. In het geval van de JF100 bijvoorbeeld – onze watergedragen elastische voegafdichter – was dat twee à drie jaar. Als we een bestaand product doorontwikkelen, kan het sneller gaan. Soms is vier weken voldoende.”

Tremco illbruck onderwerpt nieuwe producten aan een uitgebreide fieldtest. Ze vragen klanten dan om een product te testen. Alle op- en aanmerkingen gaan terug naar het lab. “Dat vind ik het leuke aan dit bedrijf: de verkopers weten veel van bouwkunde, zij luisteren naar de markt en geven de R&D-afdeling door waar behoefte aan is. De mensen in het lab bedenken vervolgens hoe zij dit kunnen maken. Als je me vraagt waar ik het meest trots op ben, dan is het wel op alle kennis en kunde die we in huis hebben. Een van de mooie dingen die daaruit voortgekomen is, is elastische pur. Dát is echt een revolutionair product. Iedereen kent de scheurvorming in nieuwbouwwoningen. Met die elastische pur die we destijds ontwikkeld hebben in samenwerking met Ytong, heb je dat probleem niet meer. We zien aan de cijfers dat het product het nog steeds goed doet. En het wordt nu onder andere ook voor luchtdichting romdom kozijnen toegepast, waar vroeger traditioneel pur voor werd gebruikt. Het marktaandeel in elastische pur van illbruck is daarom ook enorm gestegen. Dat is toch fantastisch?”

Digitalisering bij Tremco

Online kun je niet om tremco illbruck heen. Ze hebben een moderne website, zijn actief op Twitter, Facebook, YouTube en LinkedIn. “Digitalisering speelt een steeds belangrijkere rol in onze strategie. Vijf jaar geleden stond in onze strategie nog maar weinig over online. Maar nu hebben we het over PIM systemen, e-commerce, social media. Je moet tegenwoordig 24/7 bereikbaar zijn. Ik vind dat we voor onze klant op elk moment iets beschikbaar moeten hebben. Dat is ook wat de markt vraagt. Neem nou onze hotline en chatfunctie. Daar hebben we officieel nog niks over gecommuniceerd, maar klanten hebben het al wel ontdekt en maken er meteen gebruik van.”

Duurzaam werken

Een actueel thema is luchtdicht bouwen en daarmee duurzaamheid. “Ook tremco illbruck werkt eraan om steeds meer gebruik te maken van duurzame grondstoffen. Daarnaast kijken we goed naar wet- en regelgeving. We verwachten dat op termijn pur misschien niet meer mag worden gemaakt in zijn huidige samenstelling. We zijn daarom nú al bezig met het ontwikkelen van alternatieven.”

Match met Stiho

Tremco illbruck en Stiho werken al ruim 25 jaar samen. “De match is perfect, we hebben veel gemeen. Zowel tremco illbruck als Stiho hebben een landelijke dekking, ons assortiment is compleet en bedoeld voor de professionele verwerker. Maar wat ik nog veel belangrijker vind, is dat Stiho net als wij met z’n tijd meegaat. Op het gebied van producten en van diensten. Ik zeg altijd: we verkopen geen schuim of pur, we verkopen de oplossing. Materialen verkopen kan iedereen, belangrijker is het dat je je klant ontzorgt. Ik denk dat we daarin allebei onderscheidend zijn.”

Bekijk Tremco Producten

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen