AKOR bouwt aan grootste Hudson's Bay van Europa

“Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan” 

‘Onze mensen maken écht het verschil’
Op de plek waar nog niet zo lang geleden de V&D in Amstelveen stond, verrijst nu een Hudson’s Bay. Met 20.000 m2 vloeroppervlak de grootste van Europa. AKOR uit Rijssen is verantwoordelijk voor de ruwbouw. In gesprek met projectleider John van Spanje en uitvoerder Jan ten Hove, over efficiënt werken, betrokkenheid en soms bloed, zweet en tranen.

In de keet van AKOR hangt nog een oud bordje van Vroom & Dreesmann, maar dat is ook het enige dat nog doet denken aan de warenhuisketen die in 2016 de deuren sloot. Van het oude pand is niet veel meer zichtbaar. De volledige gevel is vervangen en het oorspronkelijke pand is zelfs wat uitgebreid. De nieuwe gevel staat een paar meter voor de plek waar de oude ooit stond. Daarnaast zijn de inrichting en de oude parkeergarage gesloopt. Stiho leverde de materialen voor de nieuwe Hudson’s Bay. Heel veel materialen: van geschaafd vuren tot grenen betonbaddingen, van radiplex tot RhinoPrime en van OSB tot isolatie, Stiho mortels en gegrond populieren triplex.

Krappe planning

Een echt prestigeproject voor AKOR? John: “We zijn trots dat we dit project aan ons portfolio mogen toevoegen. Het past goed bij ons: het werk is allesbehalve standaard en het tijdsbestek waarin we moesten opleveren was kort.” AKOR kwam in contact met de opdrachtgever toen ze in 2016 op het Amsterdamse Damrak aan een vestiging van de modeketen Primark werkten. Het projectmanagementbureau dat daarbij betrokken was, was onder de indruk van hoe AKOR werkte en nodigde hen uit om in te schrijven voor Hudson’s Bay. Jan: “Wij waren de enige partij die de planning kon halen.” In april 2017 stond de keet, een klein jaar later is het pand opgeleverd. Momenteel wordt er nog gewerkt aan de nieuwe parkeergarage voor 450 auto’s, die in juli klaar moet zijn.

Creatieve bouwmethodieken

John: “De bouw is nog steeds vrij conservatief als je kijkt naar werkmethodieken. Wij proberen oplossingen te vinden om sneller en efficiënter te kunnen werken. Korte lijnen zijn daarbij belangrijk. Waar de traditionele bouw lineair is, pakken wij het vaak anders aan. Er werd tegelijkertijd gesloopt, gerenoveerd én ontworpen. Dat gebeurt maar zelden, maar was noodzakelijk om de planning te kunnen halen. We hadden een extra uitdaging toen bleek dat er asbest gesaneerd moest worden. Dat betekende dat we op een bepaald moment een achterstand van 22 weken moesten inhalen.” Jan vult aan: “Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan. Dus we gingen bijvoorbeeld regelmatig in de kost hier in Amstelveen en draaiden lange dagen.”

Ook voor Stiho stond er druk op de planning. Vrachtwagens vol gingen er naar de bouwplaats. Heel veel ruimte was er niet, dus vaak werd er just-in-time geleverd en werden de materialen direct vanaf de vrachtwagen verwerkt. Jan: “Zo’n krappe planning vraagt flexibiliteit van alle betrokkenen.”

“Ook de directeur pakt de hamer”

John en Jan zijn ervan overtuigd dat ze dit project niet hadden kunnen doen zonder de betrokkenheid van alle mensen op de bouw. Jan: “We hebben soms best zware momenten gehad, af en toe was het buffelen. Je mag best weten dat we wel eens tot diep in de nacht zijn doorgegaan. Als je er dan even doorheen zit, is er altijd een collega die voor je klaarstaat. Het is echt teamwerk. De technisch directeur van AKOR, Berend Baan, stond toen het nodig was zelf met de hamer in de handen op bouw. Op hoogtijdagen liepen er 100 man.”

FSC®: zelfs de bouwschutting

John vertelt dat AKOR bouwt volgens de BREEAM-methodiek. Duurzaamheid speelt een grote rol en FSC was een van de eisen van de opdrachtgever. “Waar FSC mogelijk was, hebben we dit toegepast. Zelfs de bouwschutting, bekistingen en tijdelijke wanden zijn van FSC hout gemaakt. Ook het plaatwerk dat Stiho heeft verzorgd voor de vliesgevels is onder FSC geleverd. Dat draagt bij aan duurzaamheid, bovendien was het op deze manier veel makkelijker werken. We hoefden geen gescheiden stromen hout te gebruiken. Daarom bestellen we onze materialen ook bij Stiho, want Stiho is op dat gebied echt voortrekker.”

Het duurt nog even voordat je Hudson’s Bay in Amstelveen kunt bezoeken: ze openen hun deuren in maart 2019.

De mensen van AKOR

Projectleider John van Spanje werkt sinds 2002 met AKOR samen. Eerst als opdrachtgever en vanaf 2009 als accountmanager. Gezien zijn ervaring bij diverse grote projecten opereert hij bij dit project als projectleider.

Uitvoerder Jan ten Hove is bouwer in hart en nieren. Op zijn 16e startte hij als leerlingtimmerman bij AKOR. De bijzondere projecten, de uitdagingen en de creativiteit waarmee AKOR projecten uitvoert, maken dat hij ook na 23 jaar nog steeds elke dag fluitend naar zijn werk gaat.

“Bouwen is ook: communicatie”

Goed communiceren is essentieel in de bouw, vinden John en Jan. Hun vijf beste tips:

  1. Roep alle partijen bijeen “Zodra we bij AKOR aan de slag met een project, groot of klein, gaan we met z’n allen aan tafel om alles door te spreken. De mensen van AKOR zijn daarbij, maar ook onderaannemers en andere partijen. Zo is iedereen vanaf het begin betrokken.” 
  2. Bedenk hoe het anders kan “Het traditionele bouwen is lineair: eerst de fundering en dan verder omhoog. Vaak kan het anders. Bedenk welke werkzaamheden tegelijk kunnen worden uitgevoerd.” 
  3. Maak een goed logistiek plan “Denk van tevoren goed na over het tijdstip van leveren en de aanvoerroutes voor materieel en breng alle partijen op de hoogte. De verkeersveiligheid mag nooit in het gedrang komen.” 
  4. Vergeet de buurt niet “Niets zo vervelend als ontevreden buren. Ga met ze in gesprek voordat je gaat starten. We hebben de winkeliers om ons heen verteld wat ze konden verwachten. Houd je aan de afspraken.” 
  5. Op goede voet met de gemeente “Tot slot: vergeet de gemeente niet. Als er op een bepaald moment een zebrapad moet worden verlegd of er moet een een fietsenrek worden verplaatst, dan werkt het prettig als je van elkaar weet wie je bent.”
Sluit

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen